dissabte, 3 d’abril de 2010

6 d’abril : Move for Health Day, per una mobilitat saludable i sostenible.


En els països desenvolupats, la inactivitat física és un factor de risc principal per la mala salut. Segons l’Organització Mundial de la Salut  es un dels 10 factors de risc que contribueixen a l’aparició de malalties cròniques.
Aquestes, malalties cardiovasculars, càncer, obesitat, diabetis mellitus tipus 2, representen el 47% d’estats patològics, i causen el 60% de la mortalitat.

Quina paradoxa, no ? molts avenços tècnics, molts canvis en les nostres societats « desenvolupades » que han aportat indubtables millores en les nostres condicions de vida, ens han dut al mateix temps conseqüències negatives, que progressivament van afectant la nostra salut.

Actualment la OMS recomana que una persona adulta faci un mínim de 30 minuts d’activitat física diària per tal de neutralitzar els efectes negatius de la sedentarietat (pels infants i adolescents les recomanacions son de 60mn diaris !)

A nivell individual, el repte per a moltes persones és com tornar a introduir un estil de vida físicament actiu en les seves vides.

Una manera interessant de millorar el nostre nivell d’activitat física i al mateix temps incidir positivament en el nostre entorn seria modificar els nostres hàbits de mobilitat.

Actualment un percentatge important de desplaçaments en automòbil son per cobrir distàncies relativament curtes (més del 30% dels viatges en automòbil a Europa cobreixen distàncies de menys de 3 km i el 50% dels menors de 5 km).
En llocs d’orografia suau aquestes distàncies es poden cobrir amb bicicleta en 15-20 minuts o caminant a pas lleuger en 30-50 minuts, això representaria doncs la quantitat d'activitat física diària recomanada.

En indrets d’orografia mes accidentada o per trajectes mes llargs, combinant transport públic i marxa a peu podem assolir el mateix volum d’activitat física.

Veiem doncs que canviant la nostra mobilitat, utilitzant la bicicleta o caminant, en exclusiva o combinant-ho amb el transport públic podem millorar la nostra salut i contribuir a la salut del medi ambient.

Cal però que a la necessària presa de consciencia individual s’hi sumi la promoció del transport públic per part de les administracions.
El Ministeri de Salut i Benestar d’Andorra va engegar a finals del 2007 la ENNES “Estratègia nacional per la nutrició, l’esport i la salut” i va publicar l’any passat una guia amb consells pràctics: “Per menjar sà i mantenir-se actiu , demaneu-la!

La conselleria de Salut de la Generalitat de Catalunya està desenvolupant el PAFES “Pla d’Activitat Física, Esport i Salut “, també en la mateixa línia.


Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada